چی بخوریم؟

چی بخوریم؟

مرجع آشپزی ایرانی و بین المللی

bademjan

خواص بادمجان

12 هزار بازدید
ندارد
مواد لازم
ندارد

طرز تهیه خواص بادمجان

بادمجان بصورت دراز و باريك و يا گرد ، برنگهاي بنفش ، سياه ، زرد و سفيد ديده مي شود . از نظر طب قديم بادمجان گرم و خيلي خشك است . بادمجان داراي خواص زيادي است . مهمترين خاصيت بادمجان كم كالري بودن آن است (هر 100 گرم آن دارای 35 کیلوکالری انرژی است)، كه غذاي بسيار خوبي براي كساني است كه مي خواهند وزن كم كنند زيرا داراي ويتامين و مواد معدني نيز مي باشد .

بهترين طريقه پخت بادمجان آب پز كردن و يا پختن در فر است زيرا سرخ شده آن سنگين شده و براي معده هاي ضعيف مناسب نيست .

در ایران نیز مرغوب ترین نوع بادمجان، بادمجان کاشان است. بادمجان علاوه بر کالری پایین دارای ویتامین های گروه B مخصوصا  B1و  B6، ویتامین A و C و مواد معدنی مختلف از جمله  كلسیم،  فسفر،  مس، گوگرد، منیزیم،  پتاسیم و آهن اشاره کرد.

بادمجان حاوی فیبر بالایی است از این رو برای درمان یبوست و کاهش کلسترول مفید است.

به علاوه انیس گلایسمی پایین بادمجان (کمتر از 15)، موجب شده است که برای بیماران دیابتی نیز سودمند باشد.

بادمجان به دلیل داشتن پتاسیم بالا و سدیم پایین، برای کاهش فشار خون بسیار سودمند است.

بادمجان دارای اگزالات است. زمانی که مقدار اگزالات ها در بدن بالا برود، مشکلاتی را برای بدن ایجاد می کنند. به همین دلیل ممکن است افراد مبتلا به بیماری های کلیوی و کیسه صفرا، از خوردن بادمجان خودداری کنند. در مطالعات آزمایشگاهی دیده شده است که اگزالات می تواند با جذب کلسیم در بدن تداخل نماید. اگر شما دستگاه گوارشی سالمی دارید و شرایط شما به گونه ای است که می توانید به راحتی و با آرامش غذا بخورید و از غذایی که می خورید، لذت ببرید، خوردن غذاهای گیاهی غنی از کلسیم که دارای اگزالات نیز می باشند، برای شما مفید خواهد بود.

محققان بر روی ماده گیاهی آنتوسیانین به نام نیاسین کار می‌کنند که بر روی پوست بادمجان وجود دارد.نیاسین آنتی اکسیدانی قوی و تمیز کننده رادیکالهای آزاد می‌باشد که از پوسته سلولها در مقابل تخریب جلوگیری می‌کند. نیاسین نه تنها یک از بین برنده  قوی رادیکال آزادمی‌باشد، بلکه باعث جلوگیری از رسوب آهن اضافی موجود در بدن نیز می‌شود. اگر چه آهن یک ماده مغذی و ضروری است و برای حمل و نقل اکسیژن و عملکرد طبیعی سیستم دفاعی بدن ضروری است اما مقدار زیاد آن برای بدن مضر می باشد. آهن زیاد باعث زیاد شدن رادیکالهای آزاد می‌گردد و ریسک ابتلاء به بیماریهای قلبی و سرطان را بالا می‌برد. در زنان در سنین باروری که هر ماه مقداری از آهن خود را در طی عادت ماهانه از دست می‌دهند، زیاد شدن آهن خیلی کم پیش می‌آید ،‌اما برای زنان یائسه و مردان احتمال تجمع آهن زیاد است.

نیاسین، بوسیله کاهش رسوب آهن، رادیکالهای آزاد را نیز کاهش می‌دهد که این فرایند ها فواید زیادی برای بدن دارند و از آن جمله می‌توان به حفظ کلسترول خون از اکسید شدن ورسوب در جداره رگها، جلوگیری از تخریب بافت سلولی که ابتلاء به سرطان را افزایش می‌دهد و همچنین کاهش اثر تخریبی رادیکالهای آزاد موجود در مفاصل بدن که از  ابتدائی ترین فاکتورها در مبتلاء شدن به بیماری روماتیسم می‌باشد ، نام برد.

 بادمجان با همه خواصي كه گفته شد نبايد مورد استفاده اشخاصي كه بواسير و يا درد چشم دارند قرار گيرد زيرا بيماري آنها را تشديد مي كند . اينگونه اشخاص اگر مي خواهند بادمجان بخورند بهتر است آنرابا گوشت و روغن و يا سركه بپزند و بخورند .

مصرف بادمجان را به افرادی که از مشکلات گوارشی رنج می برند، توصیه نمی کنیم.

 تحقیقات جدید نشانگر آن است كه بادمجان دارای ماده ای ضد تشنج است و در درمان صرع اثر بسیار خوبی دارد.

بادمجان باید کاملاً رسیده مصرف شود، چرا که نارس آن دارای ماده ای سمی است و در کسانی که از آسم رنج می برند، تحریک کننده به شمار می آید.

آموزش‌های مرتبط
دیدگاه‌ها
  • آموزش گرافیک گفته:
    بسیار خوب است
  • golroz گفته:
    سلام من بادمجان دوست دارم .غذاهای بیشتری با طعم بادمجان روسایت بزارید.ممنون
  • الهه گفته:
    من خیلی بادمجان وغذاهایی که با بادمجان درست میشه دوست دارم لطفاکشک بادمجان را اموزش دهید همچنین غذاهایی که با بادمجان درست میشه ممنون
  • دوست شما گفته:
    من بادمجان دوست دارم .غذاهای بیشتری با طعم بادمجان روسایت بزارید.ممنون
  • بهرام گفته:
    با سلام و تشکر آیا جدولی وجود دارد که در یک طرف غذاها و میواه ها و در طرف دیگر عناصر باشد و مقدار هرکدام را نمایش داده شود .در صورت امکان ایمیل برای من ارسال فرمائید . با تشکر
  • سمیرا گفته:
    من بادمجان دوست ندارم:( لطفاً خوراکی ها ی خوشمزه تر شیرینی و دسر هم بذارید ممنون;)
    • مدیر گفته:
      ممنون سميرا خانوم كه دوباره تو سايت نظر داديد و به روي چشم ما بزودي دسر و شيرني هم قرار ميدهيم
پاسخی بگذارید