چی بخوریم؟

مرجع آشپزی ایرانی و بین المللی

خواص قارچ

2301 بازدید ندارد

طرز تهیه خواص قارچ:

 ارزش غذایی بالا ،طعم ، سرعت و سهولت آشپزی با قارچ دلیل افزیش استقبال مردم از آن می‌باشد . قارچ خوراکی سرشار از انواع ویتامین‌ها‌، پروتئین، چربیهای محلول و کالری است . این ویژگیها باعث می‌شود قارچ در سبد غذایی همه افراد حتی افراد دارای رژیم‌های خاص غذایی نیز قرار گیرد.

متخصصان تغذیه به خانواده ها توصیه می کنند که همیشه قارچ را در برنامه غذایی خود بگنجانند، قارچ موجب افزایش انرژی و رفع خستگی در افراد می شود.

قارچ در طب سنتی مصارف بسیاری داشته است زیرا معتقد بودند که برای قلب بسیار مفید است و مقاومت بدن را در برابر عفونتهای ویروسی افزایش می دهد، مطالعات اخیر در مؤسسه های تحقیقاتی غربی بیان می کند که قارچ با تحریک گلبولهای سفید موجب فعالیت هر چه بیشتر دستگاه ایمنی می شود.

مواد موجود در 100 گرم قارچ

سلنیوم 36.85 میکروگرم
ویتامینB2 (ریبوفلاوین) 0.69 میلی گرم
ویتامین B3(نیاسین) 5.39 میلی گرم
ویتامینB5( اسید پنتوتنیک) 2.13 میلی گرم
پتاسیم 635.04 میلی گرم
فسفر 170.10 میلی گرم
مس 1.56 میلی گرم
منگنز 0.20 میلی گرم
ویتامین B1( تیامین) 0.13 میلی گرم
ویتامین B6 0.16 میلی گرم
پروتئین 3.54 گرم
فولات 19.85 میکروگرم
فیبر 0.85 گرم
منیزیوم 12.76  میلی گرم
آهن 0.57 میلی گرم
کلسیم 25.52 میلی گرم
 

در حال حاضر سرانه مصرف قارچ در ایران 150 گرم است، در حالی که این میزان در جهان، بیش از 1500 گرم محاسبه شده است.

محققان معتقدند، حدود 38 هزار نوع قارچ شناخته شده است که در میان آنها قارچ های سمی نیز وجود دارند. قارچ به دلیل کالری پایین برای کسانی که قصد کاهش وزن دارند، مناسب است.مطالعات نشان می دهد که هر 100 گرم قارچ فقط 12 کالری، انرژی دارد.

قارچ دارای مقادیر بالایی ویتامین C است و نیز سرشار از سلنیوم می باشد که فعالیت آنتی اکسیدانی دارد و از بروز سرطان کولون در افراد مستعد پیشگیری می کند.مطالعات نشان داده است، مصرف مرتب قارچ موجب تنظیم میزان هورمون استروژن در خانم ها شده و از بروز سرطان پستان جلوگیری می کند. مصرف روزانه 100 گرم قارچ خوراكي نياز بدن به ويتامين c را برطرف مي كند. علاوه بر اين قارچ منبع بسيار خوب ويتامين B1 و B2 است.

قارچ باعث رقیق شدن خون نیز شده و مانند روغن ماهی به سلامت قلب و عروق کمک فراوانی می کند و با همین مکانیسم احتمال ابتلا به بیماریهای قلبی را کاهش می دهد.

قارچ سرشار از فیبرهای غذایی به نام «کیتین» و «بتاگلوکان» است که هر دو پایین آورنده کلسترول بوده و به حفظ سلامت قلب کمک می کنند،

پروتئين قارچ از لحاظ ارزش غذايي در حد فاصل پروتئين گوشت و پرتئين گياهي قرار دارد. از طرفي پروتئين قارچ به دليل داشتن مقادير فراوان آب و رطوبت نسبت به سبزيجات و حبوبات بسيار مطبوع و قابل هضم است. به طوري كه 90 ـ 70 درصد قابليت هضم پذيري دارد. به طور كلي ارزش بالاي پروتئين قارچ و قابليت هضم پذيري بالاي آن باعث شده كه مصرف آن براي سالمندان و سالخوردگان بسيار توصيه گردد.

قارچ هاي خوراكي داراي درصد بسيار كمي از چربي هستند.

قارچ خوراكي داراي ميزان چشم گيري پتاسيم، آهن و مس است و قادر است فسفر مورد نياز بدن را به طور كامل تأمين كند. كلاهك قارچ سرشار از فسفر است.

قارچ استخوانها را تقويت مي كند و كمبود ويتامين D را بر طرف مي كند.

ـ تحقيقات پزشكي نشان مي دهد كه با خوردن قارچ ، دستگاه دفاعي بدن تقويت مي شود، طول عمر افزايش مي يابد، كلسترول خون پايين مي آيد، گردش خون در بدن بهبود مي يابد. ويروسها از بين مي رود، از بروز بيماري هاي قلبي جلوگيري مي شود. قارچ مقدار زيادي كربوهيدرات و آهن دارد پزشكان به بيماران ديابتي و افرادي كه به تقويت دستگاه ايمني بدن خود اهميت مي دهند و كساني كه برنامه خاص غذايي (رژيم) دارند خوردن قارچ را توصيه مي كنند.

نکاتی در خصوص خرید قارچ

حتماً قارچ مورد نياز خود را از مراكز معتبر و به صورت بسته بندي هاي بهداشتي تهيه فرماييد. هر گونه تغيير رنگ ظاهر قارچ و هر گونه احساس مزه نامطبوع بايد مورد توجه قرار گيرد و از مصرف آنها خودداري شود. قارچ هايي كه تغيير رنگ داده اند و كلاهكشان سياه و يا خاكستري شده از كيفيت خوبي برخوردار نيستند.

نکاتی در خصوص پخت قارچ

- هنگام سرخ کردن قارچ‌ها، ابتدا روغن را گرم کرده، سپس فقط برای 2 تا 3 دقیقه آنها را حرارت دهید. در غیر این صورت، قارچ آب می‌اندازد و حجم آن حتی به نصف کاهش می‌یابد زیرا حدود 90 درصد از وزن قارچ را آب تشکیل می‌دهد؛ در ضمن برای آنکه قارچ هنگام پخت تغییر رنگ ندهد و سفیدی آن حفظ شود، به قارچ در حال پخت، ‌آب‌لیمو ترش اضافه کنید.

برچسب ها :

, , ,

دسته بندی ها :

خواص مواد
نظرات 0 نظر

هیچ نظری ارسال نشده است.

یک پیشنهاد
خمیر جادویی

خمیر جادویی

خمیرمایه و یک قاشق شکر را به شیر ولرم...

ادامه مطلب
برترین مطالب
اخرین ها
نظرات نوشته ها
تمامی حقوق این وبسایت برای چی بخوریم؟ محفوظ است.
طراحی شده توسط کروات